Młodzieżowy Telefon Zaufania

t22 635 93 92

Każdy piątek, 16.00-20.00

Tabletki antykoncepcyjne a powikłania

4 wpisów / 0 nowych
Ostatni wpis
ewelina19
Tabletki antykoncepcyjne a powikłania

Hej. Stosuję tabletki antykoncepcyjne dwuskładnikowe od prawie 2 lat. Najpierw przepisał mi je lekarz na problemy z bolesnymi miesiączkami a później już kontynuowałam sama ich branie w celu zabezpieczenia przed ciążą. Lekarz jak mi je przepisywał to robił mi tylko badanie ginekologiczne (na fotelu) oraz usg przez odbyt. Prowadził też wywiad na temat chorób w rodzinie itd. Odkąd biorę tabletki (2 lata) to miałam jeszcze co najmniej 2/3 razy wykonywane badanie na fotelu i usg pochwy przy okazji wizyt u ginekologa. Ale lekarz nie badał mi nigdy piersi. Kiedyś pamiętam, zanim jeszcze zaczęłam stosować tabletki antykoncepcyjne miałam problem z bolesnymi piersiami. Byłam na usg piersi (to było około 2,5 roku temu licząc od teraz) i lekarz nie wykrył nic niepokojącego, sugerował tylko mastodynię i dał tabletki na tę dolegliwość. Mówił też coś o tym, że moje piersi są dosyć gęste. Od tej pory nie miałam badania piersi. Ostatnio przypadkiem się dowiedziałam, że podobno tabletki antykoncepcyjne mogą zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi. Wystraszyłam się mimo, że nie jestem w grupie ryzyka (mama, babcia itd nie miały tej choroby). Zaczęłam nałogowo przyglądać się swoim piersiom, są dosyć twarde i w wielu miejscach mają takie zgrubienia ale nie guzki tylko takie jakby "duże płaty". Nie wiem bo nie zwróciłam na to nigdy uwagi czy zawsze takie były. Poważnie rozważam wykonanie usg piersi bo to nie daje mi spokoju i ciągle wkręcam sobie, że coś jest nie tak. Piersi mnie nie bolą ani nic podejrzanego się z nimi nie dzieje. Nie wydobywa się żadna wydzielina z sutka. Czy to prawda, że długotrwałe stosowanie antykoncepcji hormonalnej może spowodować aż takie powikłania? Czy muszę zrezygnować z tej formy antykoncepcji jeżeli zależy mi na zdrowiu? Teraz jestem przerażona... Chociaż nie wiem czy nie przesadzam bo często mam takie "lęki", że obawiam się jakiejś choroby. I to bez podstawy. Od razu zakładam, że ją mam, potem robię niepotrzebne badania i okazuje się, że jak zwykle przesadziłam. Tak już było kilka razy i za każdym razem moje podejrzenia były wyssane z palca. Czy rzeczywiście antykoncepcja jest aż tak szkodliwa?

PS. Trochę z innej beczki- czy długoletnie stosowanie tabletek antykoncepcyjnych powoduje bezpłodność po ich odstawieniu? Albo problemy z zajściem w ciążę bądź wady wrodzone u płodu? Słyszałam wiele sprzecznych informacji a jestem bardzo ciekawa.

Marta Zielińska
Obrazek użytkownika Marta Zielińska
Witaj,

Witaj,

niestety nie jesteśmy lekarzami i nie jesteśmy w stanie zdiagnozować Cię przez Internet. Wybierz się do lekarza i poproś i zlecenie badań, które chcesz wykonać. I nie, antykoncepcja nie powoduje bezpłodności. Po prostu każdy organizm we własnym tempie wraca do naturalnego cyklu po jej odstawieniu.

pozdrawiam,

Marta - edukatorka seksualna grupy Ponton

Porada wolontariuszy Pontonu nie zastąpi porady lekarza bądź innego specjalisty. Edukatorzy Pontonu nie mają wykształcenia medycznego, a ich porady mają jedynie charakter informacyjny.

ewelina19
Dziękuję za odpowiedź :)

Dziękuję za odpowiedź :) Natomiast chciałabym jeszcze wiedzieć, czy antykoncepcja hormonalna długotrwale stosowana wywołuje wady u płodu? Gdy zajdzie się w ciążę podczas jej stosowania lub po odstawieniu tabletek? Słyszałam, że tak jest.
Zadałam też pytanie czy antykoncepcja hormonalna zwiększa ryzyko zachorowań na nowotworu (piersi, szyjki macicy itd)? Byłabym wdzięczna za wyczerpującą odpowiedź na te tematy :)

ewelina19

Marta Zielińska
Obrazek użytkownika Marta Zielińska
takie pytania najlepiej zadać

takie pytania najlepiej zadać specjaliście/lekarzowi. Gdyby antykoncepcja była tak szkodliwa i miała taki szereg skutków ubocznych, nie byłaby dopuszczona do użytku. Preparaty muszą spełnić mnóstwo wymogów i przechodzą testy zanim zostaną dopuszczone do użytku.

Marta - edukatorka seksualna grupy Ponton

Porada wolontariuszy Pontonu nie zastąpi porady lekarza bądź innego specjalisty. Edukatorzy Pontonu nie mają wykształcenia medycznego, a ich porady mają jedynie charakter informacyjny.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

JAK UZYSKAĆ POMOC OD EDUKATOREK/-ÓW PONTONU?

NAJNOWSZE TEMATY NA FORUM

Nasi grantodawcy

X