Czy w ciąży można mieć okres? Zdecydowanie nie. Miesiączka pojawia się, jeśli w danym cyklu nie doszło do zapłodnienia i zapłodniona komórka jajowa nie zagnieździła się w ścianie macicy. W trakcie miesiączki złuszcza się endometrium wyściełające macicę. W ciąży z kolei endometrium jest niezbędne do odżywiania rozwijającego się zarodka, w związku z czym organizm nie może dopuścić do złuszczania tej tkanki. Dlatego choć osoby w ciąży mogą czasem zaobserwować krwawienia o różnym podłożu, nigdy nie jest to miesiączka.

Krwawienie

Krwawienie u osoby w ciąży może wystąpić w momencie implantacji zarodka, która ma miejsce ok. 7-14 dni po zapłodnieniu komórki jajowej. Mówimy wtedy o tzw. krwawieniu implantacyjnym. Jest ono zwykle mało obfite i nie towarzyszą mu bóle podbrzusza oraz inne objawy typowe dla okresu. Uwaga! Krwawienie w terminie miesiączki nie musi oznaczać (i zazwyczaj nie oznacza) implantacji zarodka. Zwłaszcza jeśli krwawienie nie różni się specjalnie od poprzednich miesiączek (jest podobnie obfite, długie itp.) nie należy zakładać, że jest się w ciąży. Dla pewności można wykonać test ciążowy, który w dniu spodziewanej miesiączki daje miarodajny wynik.

A ciąża pozamaciczna?

Krwawienie u osoby w ciąży może być też objawem ciąży pozamacicznej (zagnieżdżenia się zarodka poza macicą, najczęściej w jajowodzie). Mogą mu towarzyszyć zawroty głowy i obfite krwawienie. Ciąża pozamaciczna jest stanem zagrażającym zdrowiu, dlatego jeśli się ją podejrzewa, należy niezwłocznie udać się do lekarza.

Aby pozbyć się wątpliwości, jakie jest źródło nietypowego krwawienia, warto skonsultować się z ginekolożką lub ginekologiem.

4 komentarzy:
  1. Ala23
    Ala23 says:

    Hej, nie mogę zalogować się na forum i tam zadać pytania, więc spróbuję tutaj. Mianowicie, biorę tabletki Qlaira, 5. tabletkę zwymiotowałam (nie wzięłam dodatkowej, ponieważ wymiotowałam praktycznie do rana, do godziny 10), później 9. tabletkę wzięłam za późno, dopiero rano, po 14-15 godzinach od stałej pory. Przy ok. 7 tabletce (czyli w międzyczasie) uprawiałam seks z chłopakiem – z zabezpieczeniem, nie doszedł tez we mnie. Jednak wcześniej dotykał swoim penisem mojej pochwy, jedynie zewnątrz, ocieraliśmy się o siebie krótko, nie doszło ani do penetracji, ani do wytrysku. Dzisiaj jestem już przy 28. tabletce (druga tabletka placebo) i nadal brak typowego krwawienia – ostatni okres również był bardzo skąpy (stres związany z leczeniem) i ewentualne skrzepy pojawiły się na początku kolejnego opakowania. Teraz to tylko gesty, brązowy śluz. Zdarzało mi się w przeszłości nie mieć krwawień z odstawienia (leczę się na PCOS), zawsze mają też postać dużej ilości skrzepów. Ostatnio przechodziłam zapalenie grzybicze pochwy, ilość śluzu się zmniejszyła przy stosowaniu preparaty Hexatiab. Czy powinnam mieć jakieś obawy? Przez ostatni miesiąc odczuwałam ogromny stres (płacz, stany depresyjne), bojąc się ciąży (pomimo małego ryzyka tej sytuacji, ale wciąż ryzyka), jednocześnie mam sesję na studiach. Czy skąpe krwawienie z odstawienia może być skutkiem tego stresu?

    Odpowiedz
    • Finka
      Finka says:

      Hej! Tak jak napisałam pod innym komentarzem – to, co opisujesz, wygląda faktycznie jak krwawienie z odstawienia. Faktycznie, przy przerwie w braniu tabletek działanie antykoncepcyjne może zostać osłabione, chociaż dotyczy to raczej pierwszego i trzeciego tygodnia. Tymczasem u Ciebie opóźnienie dotyczy tabletki 9., a wzięłaś ją i tak co prawda po więcej niż 12 godzinach od zwykłej pory, ale i tak stosunkowo szybko. Krwawienie, chociaż bardziej skąpe, też jest dobrym znakiem. W moim odczuciu nie powinnaś mieć żadnych obaw 🙂

      Odpowiedz
  2. Paranoiczka
    Paranoiczka says:

    Hej, w zeszłym tygodniu przeżyłam wielki stres. Biorę tabletki Marvelon już 7 lat, zwykle dostaję krwawienie z odstawienia 4 dnia przerwy, tym razem przyszło 6 dnia przerwy i trwało niespełna 3 dni. Zaczęłam w sobotę kolejne opakowanie. Dręczy mnie jednak, że może to był zwiastun ciąży, bo krwawienie spóźnione, krótkie, niezbyt obfite… Powiedzcie, że to paranoja…

    Odpowiedz
    • Olga
      Olga says:

      Cześć! Jeśli przez cały miesiąc przyjmowałaś tabletki zgodnie z zaleceniami, bez przerw i pominięć, to ciąża jest niemożliwa.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *